مدتی است که مسئله تفکیک جنسیتی در دنشگاه ها مطرح شده است و افراد مختلف نظرات خود را در خصوص اجرایی شدن این طرح بیان کردند.
مراجع تقلید نیز در خصوص اجرای این طرح استفتائاتی را عنوان کردند، که متن این استفتائات به شرح زیر است:
پاسخ آیت الله علوی گرگانی به استفتا درباره تفکیک جنسیتی در دانشگاهها
آیت الله علوی گرگانی در پاسخ به استفتایی در مورد طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها اظهار داشت: اختلاط زن و مرد نامحرم از نظر شرعی مذموم می باشد ولو آنکه منجر به حرام نشود و در صورتی که منجر به اعمال حرام شرعی و نظر حرام شود، معصیت و گناه است، ولی اختلاط در مراکز آموزشی کار بسیار ناشایستی است که حتی جوامع غربی هم به این نتیجه رسیده اند که در مراکز آموزشی اختلاط آفت است، گرچه در مقام عمل دوگانه و منافقانه عمل می کنند و برای جوامع اسلامی نسخه اختلاط می پیچند، ولی قطعا که سیاست غرب با روح دینی در تضاد است؛ لذا بر مسئولان امر است که جهت نجات مراکز آموزشی از اختلاط جلوگیری کنند.
پاسخ آیت الله سبحانی به استفتا درباره تفکیک جنسیتی در دانشگاهها
آیت الله جعفر سبحانی در پاسخ به استفتایی در مورد طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها فرمودند: دانشگاه باید فقط برای کسب دانش و اخلاق باشد و از هر نوع مسائل دیگر به دور باشد، مسلما اختلاط دو جنس آن هم در اوج جوانی با هدف مزبور سازگار نیست و تجربه نشان داده است محافل تک جنسیتی برای آموزش بسیار مستعدتر از مراکز مختلط است.
پاسخ آیت الله مکارم شیرازی به استفتا درباره تفکیک جنسیتی در دانشگاهها
حضرت آیت الله مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید در پاسخ به استفتایی در مورد طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها اظهار داشت: شک نیست که تشکیل کلاس های مختلط آن هم در آن سن و سال و با توجه به عوامل کثیر فساد موجب مشکلات فراوانی خواهد شد و اگر بتوانند که می توانند کلاس های دو همجنسی را از یکدیگر جدا کنند، لازم است.
پاسخ آیت الله نوری همدانی به استفتا درباره تفکیک جنسیتی دانشگاهها
حضرت آیت الله نوری همدانی در پاسخ به استفتایی در مورد طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه های ایران این اقدام را مقدمه فوائد و محسنات بسیاری دانست.
متن استفتا و پاسخ این مرجع تقلید به این شرح است:
احتراماً خواهشمند است نظر فقهی خود را در باب موضوع اجرای طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه های ایران و اینکه آیا جداسازی فضای آموزشی دختران و پسران دانشجو ضروری است یا خیر، اعلام فرمایید.
پاسخ آیت الله نوری همدانی: «اقدام بسیار خوبی است و مقدمه فوائد و محسنات بسیاری خواهد بود.»
استفتا از آیت الله جوادی آملی درباره طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاهها
آیت الله جوادی آملی در پاسخ به استفتایی در خصوص اجرای طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاهها گفت: اجرای این طرح کار خوبی است و مدت هاست که این طرح قرار بود اجرایی شود، اما به دلایل مختلف عقب افتاده است و چنانچه اظهارنظر کتبی در اجرای این کار باشد یا نباشد، ضرورتی ندارد.
متن کامل سوال و پاسخ این استفتا بدین شرح است:
سوال: آیا با اجرای طرح تفکیک جنسی در دانشگاه ها موافق هستید؟
جواب: اجرای این طرح کار خوبی است و مدت هاست که این طرح قرار بود اجرایی شود اما به دلایل مختلف عقب افتاده است و چنانچه اظهار نظر کتبی در اجرای این کار باشد یا نباشد ضرورتی ندارد.
سوال: در این طرح گله هایی شده، برخی ها مخالف اجرای آن هستند، اما دانشجویان بسیجی دنبال این هستند که پشتوانه نظر مراجع را در خصوص اجرای این طرح به عنوان یک پشتوانه محکم در مواقع ضروری داشته باشند؟
جواب: کسی که با این قضیه مخالف است، با مباحث دینی مخالف است و نظر مراجع هم برایش تفاوتی ندارد، کسی که با ضروریات دین مخالفت کند با حرف مراجع نیز مخالفت خواهد کرد حالا اینکه ما تکلیف کنیم شاید خیلی تفاوتی نداشته باشد و مانعی ندارد که این قضیه به صورت شفاهی انتشار یابد، مهم این است که بسیج دانشجویی بتواند به این هدف خود دست یابد.
استفتا از آیتالله صافی در مورد تفکیک جنسیتی دانشگاهها
آیتالله صافیگلپایگانی در پاسخ به استفتایی درباره اختلال و نوع پوشش دانشجویان گفت: وظیفه اصلی مسئولان حفظ هویت دینی و شعائر و مشخصات اسلامی بوده و تفکیک از اهم مظاهر هویت نظام اسلامی و جامعه مسلمان است.
متن استفتا مطرح شده خدمت آیتالله صافیگلپایگانی به شرح زیر است:
1- با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران امالقرای جهان اسلام است و دانشگاهها و مراکز علمی در فرهنگسازی جامعه تأثیر بسزایی دارند، از آن مرجع عالیقدر استدعا داریم چگونگی پوشش دختران و پسران دانشجو به ویژه در محیط دانشگاهی را بیان فرمایید.
2- شنیده میشود برخی مسئولان و نمایندگان، طرح اجرای تفکیک جنسیتی دختران و پسران دانشجو را مانع پیشرفتهای علمی و پژوهشی میدانند و برخی دیگر به بهانه هزینه مالی که بر دوش کشور گذاشته میشود آن را به صرفه نمیدانند. آیا سزاوار است با بهانههای یاد شده از طرحهای جداسازی اصولی و تدریجی این قشر فرهیخته جلوگیری کرد؟
3- در صورت ضرورت نداشتن، آیا جائز است دختران و پسران دانشجو در پروژههای علمی و پژوهشی مختلط باشند؟ در صورت وجود جنس مماثل آیا جائز است دختر و پسر برای گفتوگوی علمی، پژوهشی، فنی و کاربردی و... مشترکاً اقدام کنند؟
4- با فراهم بودن امکانات برای تفکیک بین دختران و پسران دانشجو در کلاسها و اردوها و سرویسهای رفت و آمد، وظیفه مسئولان و دانشجویان چیست؟
پاسخ آیتالله صافیگلپایگانی به این استفتا به این شرح است:
1- بطور کلی لباس و پوشش اسلامی، چه در رفت و آمدهای بیرون از منزل و چه در داخل منزل در بین محارم و بین همجنس و چه در دانشگاه و چه در مراسم رسمی، در سفر و حضر برای مرد و زن و پیر و جوان، در حضور غیر همسر باید بر اساس وقار و حیا و مراعات حیا باشد که در جوامع اسلامی نظر به سفارشهای بسیار و تشویقات اکیده که در موضوع حیا شده است، مسلمانان همه بر حسب تربیت اسلامی و محیط اسلامی مصادیق آن را میشناختند و به حفظ آن اهمیت میدادند.
باید در لباس نیز، استقلال و شخصیت اسلامی ظاهر باشد و تقلید از بیگانگان حتی در بعض مراسم و اعطای امتیازات و جوائز نباشد.
هویت اسلامی در هر مورد و برنامه باید ظاهر شود، مانند کنار گذاشتن کراوات در اثر انقلاب اگر چه به ظاهر چیز مهمی نیست، ولی دارای معنایی با اهمیت و اعلام موجودیت و هویت است.
در اهمیت حیا که البته رشتههای مختلف دارد و فقط در لباس منحصر نمیشود همین که فرمودهاند: «لا ایمان لمن لا حیاء له» و «لا حیاء لمن لا دین له» کافی است.
بنابراین این پوششهایی که روز به روز در جامعه مسلمانان در اثر تقلید از بیگانگان، رایج و هویت اسلامی ما را خدشهدار میکند و پوششهایی که وضع اندام را در معرض دید دیگران قرار میدهد، لباس حیا نیست و مسلمان با حیا در پوشیدن آن شرم میکند، تا پیش از این نهضت غربگرایی که در اثر استضعاف مسلمانان و تضعیف استقلال اسلامی بوسیله عمال اجانب، مثل رضاخان و مصطفی کمال به بهانه اتحادالشکل به اجبار و زور تحمیل شد، لباس همه لباس حیا بود و امروز هم هر چه لباس با شرم و حیا بیشتر رعایت شود، لباس اسلامیتر است.
البته غرض ما اعلام حرمت این لباسها که متداول شده نیست، چون به هر حال آن را ساتر عورت و پوشش بشره میدانند، ولی با حیای اسلامی همسو نیست و بعض صور آن تا حد حرام هم میرسد.
این مقداری که عرض شد شرط پوشش و لباس مسلمان با حیا است.
حجاب کامل برای زن مسلمان همین است که غربیها در کشورهای خود با آن معارضه دارند و میخواهند آن را براندازند، چنانکه در فرانسه، همان فرانسهای که این روزها ممنوعیت پوشیدن صورت را به اصطلاح قانونی کردهاند و از طرف دیگر رسوایی تعرض نمایندگان مرد پارلمان فرانسه به زنان نماینده مضار اختلاط زن و مرد و مصون نبودن این مجالس را نشان میدهد.
حاصل این که مطابق تربیت دینی در محیط اسلامی، پوشش عام زن و مرد بر اساس حیای شخص است، این مجرد ادعا است.
2- مختلط بودن مانع پیشرفت علمی و موجب مفاسد بزرگ است.
هزینه مالی اجرای تفکیک جنسیتی، هر چه هم سنگین باشد، قابل تحمل است و ملت مسلمان ما که برای برقراری نظام اسلامی و احکام اسلام دهها هزار شهید والا مقام تقدیم داشته، از این هزینهها استقبال دارند و باید از هزینههای غیرلازم و غیرضروری و اسرافگرانه بکاهند و به این موارد حساس و اساسی اختصاص دهند، در هر صورت جایز نیست.
نظام جمهوری اسلامی باید در این موارد، پیشقدم و الگو باشد.
3- واضح است وظیفه اصلی مسئولان حفظ هویت دینی و شعائر و مشخصات اسلامی است و تفکیک از اهم مظاهر هویت نظام اسلامی و جامعه مسلمان است./104
موضوع مطلب :